vrijdag 12 september 2008

vrijdag 12 september

Terry Fox stierf op 28 juni 1981, hij was toen 22. Hij stierf aan de gevolgen van osteogenic sarcoma. Als gevolg van deze kanker werd zijn rechterbeen geamputeerd tot boven de knie. Het weerhield hem niet om drie jaar na de amputatie de "Marathon of Hope" te lopen. Een tocht van de oostkust van Canada naar de westkust. Hij liep elke dag een marathon. In de lente en de zomer van 1980 legde hij de helft van de route af op een gezond been en een prothese. Hij had een kenmerkende tred: twee passen met zijn gezonde been, dan één met zijn prothese.

Op die manier legde hij 5373 kilometer af in 143 dagen.

Op de 143ste dag moest hij opgeven: de kanker die hem zijn been had gekost, was uitgezaaid naar zijn longen. Hij overleed nog geen jaar later.

Sinds zijn tocht zijn er wereldwijd Terry Fox runs georganiseerd. Het zijn vijf- en tienkilometerlopen zonder wedstrijdkarakter, die - samen met andere activiteiten van de Terry Fox Foundation - 370 miljoen dollar hebben opgebracht voor kankeronderzoek.

Met zijn Marathon of Hope haalde Terry zelf meer dan 23 miljoen dollar op.

Absoluut bewonderenswaardig.

http://www.terryfox.nl/content/terry-fox-tribute-music-video

http://www.terryfoxrun.org/english/home/default.asp?s=1

(Runner's World nr. 9 - september 2008)

2 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Hoi Pat,
Je kent me niet maar ik volg je blog. Mijn vader is woensdag 3September 2008 overleden aan galwegkanker een Klatskintumor 15 maanden heeft hij gevochten als een leeuw wan hij wilde niet bij ons weg er is weinig bekend ove dist soort kanker als je vragen heb kun je me altijd mailen.
heel veel sterke voor jullie.
Anne-Marie

14 september 2008 om 15:14  
Anonymous Anoniem zei...

Hoi Pat,
Je kent me niet maar ik volg je blog. Mijn vader is woensdag 3September 2008 overleden aan galwegkanker een Klatskintumor 15 maanden heeft hij gevochten als een leeuw wan hij wilde niet bij ons weg er is weinig bekend ove dist soort kanker als je vragen heb kun je me altijd mailen.
heel veel sterke voor jullie.
Anne-Marie

14 september 2008 om 15:15  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage