vrijdag 5 december 2008

vrijdag 5 december

Een lichaam kan je misbruiken, laten verderwerken terwijl het toch signalen geeft dat het zo niet langer kan. Een lichaam is absoluut ingenieus. Op een bepaald moment zegt het zelf: "stop". En of je nu luistert of niet, je hebt absoluut niets meer te zeggen.

Your body will shut itself down... and believe me it does.

Neen, ik heb tot nu toe niet echt te klagen. Negeer alle signalen volledig en mijn lichaam laat, voor nu, begaan. Papa is het slachtoffer. Twintig maanden heeft hij alle emoties gedragen, alle tegenslagen en slechte prognoses verwerkt. Twintig maanden heeft hij heel veel, zo niet alle, huishoudelijke taken en andere op zich genomen, maar nu, net vandaag, zegt zijn lichaam "stop". Hij luistert nog steeds niet... alleen hij moet, hij kan zelfs geen stap meer zetten. Papa is op.

Een week na de chemo is mama's buik opnieuw enorm opgezet. Ze heeft last, maar klaagt niet. Heb haar nog nooit horen klagen. Het is duidelijk dat de chemo niet werkt.

Durf niet meer denken. Volgende vrijdag is opnieuw chemodag... en daarna?

Moest deze morgen denken aan Natasha, de dame uit "Doodgraag leven". In één van de afleveringen stelt haar arts vast dat er uitzaaiingen zijn op het buikvlies. Ik hoor haar nog zo duidelijk vragen: "Je gaat me toch helpen, dokter". Kan me enkel een stoïcijnse arts voor de geest halen, die eigenlijk geen enkel idee heeft hoe hij hierop moet reageren. De wereld zoals die nu is, ontdaan van enige vorm van empathie.

Nochtans zijn we in de "gezelligheidsmaand" beland. In elke mail die ik krijg moet daar blijkbaar naar verwezen worden. We moeten het met zijn allen weer oneindig gezellig maken. Kerst is in aantocht.

Gezellig klinkt melig. Moet het niet elke dag van elke maand gezellig zijn. Maar wat betekent gezellig? Ik kan daar geen pasklaar antwoord op geven. Is het niet belangrijker dat je je goed voelt, alleen of in gezelschap en is het dan niet vanzelf ok (lees gezellig)?

Het zijn verwarrende tijden. Mijn leerlingen vragen me nu al wat ik voor kerst aan cadeautjes verwacht. "Geen", antwoord ik. Voor hen is dit een absoluut onbegrijpbaar antwoord.

Het is de tijd waarin we nog enkel bezig zijn met cadeautjes... geven en natuurlijk krijgen.

2 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Hallo,

Tijdens mijn zoektocht naar DCA ben ik bij jouw blog terechtgekomen.

Hopelijk voelt je mama zich al wat beter.

Mijn mama is 79 jaar en er is bij haar kanker in baarmoeder en eierstokken vastgesteld met uitzaaiing in buikwand. Zij is ook een hartpatiënt (verkalking hartklep) en indien ze aan de behandeling zou beginnen moeten ze nog een katheder inplanten tijdens dezelfde operatie van tumor, met alle risico’s erbij, ook zou ze nog al haar bovenste tanden moeten laten uittrekken (omwille van infecties).
Ze heeft al 2x een punctie ondergaan met telkens 5 tot 7 liter vocht. pijn heeft ze niet.

Haar keuze is nihil, zelfs indien ze de behandeling zou doen, is het eigenlijk uitstel, maar met veel afzien en miserie erbij. Zij vindt dit niet meer nodig en weigert een behandeling te starten. DCA nemen zou ze nog wel willen proberen. Dokters kunnen er ook geen termijn op plakken, zodat het voor ons ook moeilijk verwerken is.

Ik dacht dat je dit (DCA) zoals bijbv. pijnstillers vrij bij de apotheker in Nederland kon kopen, zo had ik het begrepen toen dit op het nieuws op tv kwam.

Mijn mama heeft niet veel meer te verliezen en wil dit wel proberen, maar mijn vraag is hoe geraak je daar aan ? Kan een huisdokter ook een voorschrift schrijven ? Is het voorschrift persoonlijk gemaakt, met altijd aangepaste ingrediënten ? Is het alleen online te bestellen, is dat dan wel bij een betrouwbare firma ?
Hoeveel dosis krijgt jouw mama ? Welk flesje heb jij besteld ?

Ik weet niet of juiste dosis voor haar nog belangrijk is, maar ik denk dat het niet alleen voor haar, maar ook voor ons, belangrijk is om toch nog iets ervoor te proberen i.p.v. moedeloos af te wachten en haar dagen af te tellen.

Alvast bedankt om mijn mail te lezen en hopelijk kan je me antwoord geven op mijn vragen.



Heel veel sterkte toegewenst !!!!



Groetjes,

Myrjam
cms.home@skynet.be




PS : als er is misschien iemand is waarmee ik in contact kan komen, die er meer over weet, … wil ik dit ook doen , dat is geen probleem (telefoontje, mail, … is snel gedaan)
Ik heb gezien dat jij in het onderwijs staat, ik ook, ik geef les in het 3de leerjaar

10 december 2008 om 17:40  
Anonymous Anoniem zei...

Bedankt voor de interessante informatie

11 december 2009 om 13:26  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage