maandag 2 juni
Gisterenavond leek het iets beter te gaan met mama. Ze heeft even een wandeling in de tuin gemaakt en 's avonds heeft ze tv gekeken. Uit bed is sowieso goed nieuws en betekent waarschijnlijk dat de nawerking van de chemo mildert.
Hoorde in het nieuws dat in Nederland wordt gewezen op het feit dat (sommige) ontbijtgranen te veel vet en te veel suiker bevatten. Belgische diƫtisten waren er snel bij om dat bericht toch enigszins te nuanceren. Dat is wel vreemd want reeds in 2007 verschenen daarover berichten. Kellogg's en Coca cola mochten zich beiden verheugen in het ontvangen van de "Bad Product Award". We zijn ons, vrees ik, als consument te weinig bewust van de manier waarop we door producenten van voedingswaren in de luren worden gelegd. Wat ik lees over de voedingsindustrie in het algemeen verbiedt mij om van vrolijkheid een rondedansje te beginnen.
Je zou toch mogen hopen dat in een tijd waarin obesitas, kanker, hart-en vaatziekten en diabetes hoogtij vieren, de voedingsindustrie haar pogingen om die cijfers nog hoger te duwen zou staken. Niets is minder waar. De verslagen over kant-en-klare etenswaren zijn vernietigend. En toch gaan ze nog steeds als zoete broodjes over de toonbank.
Misschien is het aan de consument om de industrie duidelijk te maken dat zij dit niet meer pikken. Zullen we er ooit in slagen om de meerderheid van de mensen in dezelfde richting te laten kijken? Dat lijkt mij zeer utopisch.
Coca-Cola en Kellogg's onderscheiden voor het oneerlijkste product van het jaar (Reed 07-11-2007) Dasani is gewoon kraanwater, maar het zit in een hip flesje. Coca-Cola heeft het zelf toegegeven. De frisdrankreus klopt er middels flitstende reclamecampagnes nietsvermoedende consumenten geld mee uit de zak.Uit bewondering voor zoveel slechtheid heeft Consumers International Coca-Cola verblijd met een Bad Product Award,
een onderscheiding voor bedrijven "die hun verantwoordelijkheid tegenover consumenten niet serieus nemen". Coca-Cola kreeg de award in Sydney tijdens het congres van Consumers International. Ook de Nederlandse Consumentenbond is overigens bij Consumers International aangesloten.Volgens dasani.com heeft Coca-Cola alweer een nieuwe Dasani-lijn gelanceerd: Dasani-plus. De "plus" staat uiteraard voor wat smaakstoffen en een handjevol toegevoegde vitamines en mineralen. [Wat klinkt dat toch allemaal bekend - red.]Een Bad Product Award was er ook voor Kellogg's. De jury was onder de indruk van de slinkse wijze waarop Kellogg's cartoonfiguurtjes gebruikt om kinderen meer zout en suiker te laten eten.[Breakfast cereals schrikbarend ongezond]
(www.ergogenics.com/voeding60.html)
Gisterenavond leek het iets beter te gaan met mama. Ze heeft even een wandeling in de tuin gemaakt en 's avonds heeft ze tv gekeken. Uit bed is sowieso goed nieuws en betekent waarschijnlijk dat de nawerking van de chemo mildert.
Hoorde in het nieuws dat in Nederland wordt gewezen op het feit dat (sommige) ontbijtgranen te veel vet en te veel suiker bevatten. Belgische diƫtisten waren er snel bij om dat bericht toch enigszins te nuanceren. Dat is wel vreemd want reeds in 2007 verschenen daarover berichten. Kellogg's en Coca cola mochten zich beiden verheugen in het ontvangen van de "Bad Product Award". We zijn ons, vrees ik, als consument te weinig bewust van de manier waarop we door producenten van voedingswaren in de luren worden gelegd. Wat ik lees over de voedingsindustrie in het algemeen verbiedt mij om van vrolijkheid een rondedansje te beginnen.
Je zou toch mogen hopen dat in een tijd waarin obesitas, kanker, hart-en vaatziekten en diabetes hoogtij vieren, de voedingsindustrie haar pogingen om die cijfers nog hoger te duwen zou staken. Niets is minder waar. De verslagen over kant-en-klare etenswaren zijn vernietigend. En toch gaan ze nog steeds als zoete broodjes over de toonbank.
Misschien is het aan de consument om de industrie duidelijk te maken dat zij dit niet meer pikken. Zullen we er ooit in slagen om de meerderheid van de mensen in dezelfde richting te laten kijken? Dat lijkt mij zeer utopisch.
Coca-Cola en Kellogg's onderscheiden voor het oneerlijkste product van het jaar (Reed 07-11-2007) Dasani is gewoon kraanwater, maar het zit in een hip flesje. Coca-Cola heeft het zelf toegegeven. De frisdrankreus klopt er middels flitstende reclamecampagnes nietsvermoedende consumenten geld mee uit de zak.Uit bewondering voor zoveel slechtheid heeft Consumers International Coca-Cola verblijd met een Bad Product Award,
een onderscheiding voor bedrijven "die hun verantwoordelijkheid tegenover consumenten niet serieus nemen". Coca-Cola kreeg de award in Sydney tijdens het congres van Consumers International. Ook de Nederlandse Consumentenbond is overigens bij Consumers International aangesloten.Volgens dasani.com heeft Coca-Cola alweer een nieuwe Dasani-lijn gelanceerd: Dasani-plus. De "plus" staat uiteraard voor wat smaakstoffen en een handjevol toegevoegde vitamines en mineralen. [Wat klinkt dat toch allemaal bekend - red.]Een Bad Product Award was er ook voor Kellogg's. De jury was onder de indruk van de slinkse wijze waarop Kellogg's cartoonfiguurtjes gebruikt om kinderen meer zout en suiker te laten eten.[Breakfast cereals schrikbarend ongezond]
(www.ergogenics.com/voeding60.html)
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage